Friday, November 13, 2009

Kosong semuanya

Sudah bertahun lamanya tidak menulis dalam Bahasa Malaysia. Entah hilang ke mana perasaan tersebut setelah dua tahun yang lalu menulis esei yang panjangnya lima muka surat dalam masa sejam setengah. Kini kukembali mencungkil bakat yang kian terpendam, penggunaan kosa kata yang 'berbunga' kata mentorku dahulu.

Hari berganti hari, hatiku semakin kosong rasanya. Soalan menampar diriku, apakah gangguan mental punca masalah? Kata orang, dunia akan tamat tidak lama lagi. Ya, tahun ini akan berakhir dalam sebulan dua, tetapi dunia? Siapakah yang boleh pastikan hari dan waktunya. Semestinya bukan saya.

Seorang kawan pernah memberitahuku, "Aku akan berdiri di sampingmu pada masa yang sukar dan sedih - jika kamu perlukan aku." Namun kelibatnya tidak kelihatan apabila aku mula bertanya, apakah kamu sudi mendengar dan memegang janji rahsiaku ini. Tidak. Itu hanyalah janji-janji kosong. Terlalu naif bagiku untuk mempercayai kata-kata manismu yang hanya akan kamu buihkan. Kenyataan melanda apabila kamu bergerak pantas dari pandanganku dengan alasan yang hanya mampu digunakan padaku. Aku lalai mempercayaimu. Kini hatiku kosong, menjadi sepi mendengar keluhan nadi. Kosong semuanya, hanya kedengaran darah mengalir perlahan.

Ya, dunia akan berakhir suatu hari nanti. Biarlah hari tersebut menjadi kenyataan, sudah ku jemu menanti.

1 comment:

Amy said...

crazy girl! xP U can always find me to talk...hehe tho i dunno how to think in a mature way like u all but still ma...i'll always be there for u :) *hugz